תנ"ך על הפרק - נחום ב - מצודת ציון

תנ"ך על הפרק

נחום ב

541 / 929
היום

הפרק

הִנֵּ֨ה עַל־הֶהָרִ֜ים רַגְלֵ֤י מְבַשֵּׂר֙ מַשְׁמִ֣יעַ שָׁל֔וֹם חָגִּ֧י יְהוּדָ֛ה חַגַּ֖יִךְ שַׁלְּמִ֣י נְדָרָ֑יִךְ כִּי֩ לֹ֨א יוֹסִ֥יף ע֛וֹדלעבור־לַֽעֲבָר־בָּ֥ךְ בְּלִיַּ֖עַל כֻּלֹּ֥ה נִכְרָֽת׃עָלָ֥ה מֵפִ֛יץ עַל־פָּנַ֖יִךְ נָצ֣וֹר מְצֻרָ֑ה צַפֵּה־דֶ֙רֶךְ֙ חַזֵּ֣ק מָתְנַ֔יִם אַמֵּ֥ץ כֹּ֖חַ מְאֹֽד׃כִּ֣י שָׁ֤ב יְהוָה֙ אֶת־גְּא֣וֹן יַעֲקֹ֔ב כִּגְא֖וֹן יִשְׂרָאֵ֑ל כִּ֤י בְקָקוּם֙ בֹּֽקְקִ֔ים וּזְמֹרֵיהֶ֖ם שִׁחֵֽתוּ׃מָגֵ֨ן גִּבֹּרֵ֜יהוּ מְאָדָּ֗ם אַנְשֵׁי־חַ֙יִל֙ מְתֻלָּעִ֔ים בְּאֵשׁ־פְּלָד֥וֹת הָרֶ֖כֶב בְּי֣וֹם הֲכִינ֑וֹ וְהַבְּרֹשִׁ֖ים הָרְעָֽלוּ׃בַּֽחוּצוֹת֙ יִתְהוֹלְל֣וּ הָרֶ֔כֶב יִֽשְׁתַּקְשְׁק֖וּן בָּרְחֹב֑וֹת מַרְאֵיהֶן֙ כַּלַּפִּידִ֔ם כַּבְּרָקִ֖ים יְרוֹצֵֽצוּ׃יִזְכֹּר֙ אַדִּירָ֔יו יִכָּשְׁל֖וּבהלכותםבַּהֲלִֽיכָתָ֑םיְמַֽהֲרוּ֙ חֽוֹמָתָ֔הּ וְהֻכַ֖ן הַסֹּכֵֽךְ׃שַׁעֲרֵ֥י הַנְּהָר֖וֹת נִפְתָּ֑חוּ וְהַֽהֵיכָ֖ל נָמֽוֹג׃וְהֻצַּ֖ב גֻּלְּתָ֣ה הֹֽעֲלָ֑תָה וְאַמְהֹתֶ֗יהָ מְנַֽהֲגוֹת֙ כְּק֣וֹל יוֹנִ֔ים מְתֹפְפֹ֖ת עַל־לִבְבֵהֶֽן׃וְנִינְוֵ֥ה כִבְרֵֽכַת־מַ֖יִם מִ֣ימֵי הִ֑יא וְהֵ֣מָּה נָסִ֔ים עִמְד֥וּ עֲמֹ֖דוּ וְאֵ֥ין מַפְנֶֽה׃בֹּ֥זּוּ כֶ֖סֶף בֹּ֣זּוּ זָהָ֑ב וְאֵ֥ין קֵ֙צֶה֙ לַתְּכוּנָ֔ה כָּבֹ֕ד מִכֹּ֖ל כְּלִ֥י חֶמְדָּֽה׃בּוּקָ֥ה וּמְבוּקָ֖ה וּמְבֻלָּקָ֑ה וְלֵ֨ב נָמֵ֜ס וּפִ֣ק בִּרְכַּ֗יִם וְחַלְחָלָה֙ בְּכָל־מָתְנַ֔יִם וּפְנֵ֥י כֻלָּ֖ם קִבְּצ֥וּ פָארֽוּר׃אַיֵּה֙ מְע֣וֹן אֲרָי֔וֹת וּמִרְעֶ֥ה ה֖וּא לַכְּפִרִ֑ים אֲשֶׁ֣ר הָלַךְ֩ אַרְיֵ֨ה לָבִ֥יא שָׁ֛ם גּ֥וּר אַרְיֵ֖ה וְאֵ֥ין מַחֲרִֽיד׃אַרְיֵ֤ה טֹרֵף֙ בְּדֵ֣י גֹֽרוֹתָ֔יו וּמְחַנֵּ֖ק לְלִבְאֹתָ֑יו וַיְמַלֵּא־טֶ֣רֶף חֹרָ֔יו וּמְעֹֽנֹתָ֖יו טְרֵפָֽה׃הִנְנִ֣י אֵלַ֗יִךְ נְאֻם֙ יְהוָ֣ה צְבָא֔וֹת וְהִבְעַרְתִּ֤י בֶֽעָשָׁן֙ רִכְבָּ֔הּ וּכְפִירַ֖יִךְ תֹּ֣אכַל חָ֑רֶב וְהִכְרַתִּ֤י מֵאֶ֙רֶץ֙ טַרְפֵּ֔ךְ וְלֹֽא־יִשָּׁמַ֥ע ע֖וֹד ק֥וֹל מַלְאָכֵֽכֵה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

עלה. ענין סלוק כמו אל תעלני (תהלים קב): מפיץ. מל׳ הפצה ופזור: נצור. ענין שמירה כמו נוצר תאנה (משלי כז): מצורה. ערי מבצר כמו ויבן ערי מצורה (ד״ה ב יד): צפה. ענין הבטה כמו עמדי וצפי (ירמיה מח): אמץ. ענין חוזק: שב. ענין השקט ומרגוע כמו בשובה ונחת (ישעיה ל): גאון. ענין רוממות וממשלה: בקקום בוקקים. ענין ריקות כמו גפן בוקק (הושע י): וזמוריהם. כן יקראו ענפי הגפן כמו ויכרתו משם זמורה (במדבר יג): גבוריהו. גבוריו: מאדם. מל׳ אודם: מתלעים. ל׳ תולעת שני והיא צבע אדומה: פלדות. מל׳ לפיד אש בדרך ההפוך והוא העץ שהשלהבת נאחז בו: והברושים. ר״ל מקלות מאילני ברוש: הרעלו. ענינו סם הממית ודוגמתו יין תרעלה (תהלים ס) המטמטם את הלב מרוע תכונתו והוא מל׳ ערל בדרך ההפך שהוא ענין אוטם כמו ערלה אזנם (ירמיה ו): יתהוללו. ענין שטות ושגעון כמו ויתהולל בידם (ש״א כג) כי מרוב המרוצה נראה כמשתגעים: הרכב. ר״ל אנשי הרכב: ישתקשקון. ענין השמעת קול כמו והשיקו היקבים (יואל ב): ירוצצו. מלשון ריצה ורדיפה: אדיריו. גבוריו: והוכן. מלשון הכנה: הסוכך. מל׳ סכך ומכסה: נמוג. מל׳ המגה והמסה ואמר בדרך שאלה: והוצב. ר״ל דבר הנצב במקום אחד מבלי רגילות התנועה וההליכה: גלתה. מל׳ גלוי: הועלתה. מל׳ עליה: ואמהותיה. שפחותיה: מנהגות. מל׳ הנהגה והבאה: מתופפות. מל׳ תוף והוא שם כלי נגון: כברכת. הוא מקום בנוי באבנים ובסיד ושם מתכנסים המים כמו בתעלת הברכה (מלכים ב יח): מימי. ר״ל מימים רבים: נסים. בורחים: מפנה. מל׳ הפנה וסבוב: בוזו. מל׳ בזה ושלל: קצה. סוף: לתכונה. מל׳ הכנה: כבד. מל׳ כבוד או הוא ענין טיאוט וגריפה כמו התכבד כילק (לקמן ג): בוקה ומבוקה. ענין ריקות כמו גפן בוקק (הושע י) וכפל המלה לחוזק הענין: ומבולקה. ענין כריתה כמו ובולקה ועוה פניה (ישעיה כד): ופיק. ענין כשלון כמו ולא יפיק (ירמיה י): פארור. קדרה כמו ובשלו בפרור (במדבר יא): מעון. מדור: לכפירים. לביא שם משמות האריה: גור. כן יקרא האריה הקטן וכן גור אריה יהודה (בראשית מ״ט): בדי. בהרבות כמו בדי שופר (איוב ל״ט): ומחנק. מלשון חנק: חוריו. מלשון חור ונקב היא המערה אשר יסתר שם האריה: ומעונותיו. מלשון מעון ומדור: והבערתי. ענין שריפה: רכבה. קבוצת המרכבות: מלאככה. מל׳ מלאך ושליח:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך